woensdag 15 augustus 2018

Creatieve Tekentechnieken Workshop

Van BBNC Uitgevers ontving ik (Ingrid) het boek creatieve tekentechnieken workshop van Julia Woning waarvoor mijn hartelijke dank.


Zoals de titel van het boek eigenlijk al zegt draait dit boek om technieken om je te helpen met goed te leren tekenen. Alles komt in dit boek voorbij van de basis tot echt gedetailleerde tekeningen. In het boek komen ook bepaalde kleurtechnieken voor.


Helemaal in het begin van het boek staat de basis met het maken van vormen en hoe je diepte effect krijgt, deze basis heb ik gebruikt voor het maken van schaduwen. Normaal gesproken keek ik zelf een beetje waar ik dacht waar ongeveer schaduw in de tekening moest komen. Hier wordt uitgelegd hoe je werkt met een denkbeeldige lichtbron waardoor de schaduw veel natuurlijker overkomt.


Een ander veel voorkomend thema in het tekenen zijn gezichten. Zeker niet makkelijk om te doen.


Door de duidelijke uitleg in het boek is het voor mij vele malen makkelijker geworden. Alles wat betreft gezichten word uitgelegd van de verhoudingen in het gezicht waardoor je neus niet rechtstreeks vast geplakt is aan de lippen tot aan gezichtsvormen. Mijn tekentalent is misschien nog niet helemaal je van het maar al wel veel beter in verhouding met dit gezicht.


Als je de basis van het gezicht tekenen onder de knie hebt staat er ook uitleg in hoe je neus, ogen en lippen goed kunt tekenen.


Omdat ik ogen persoonlijk erg lastig vind om goed te realistisch te tekenen ben ik daarmee aan de slag gegaan. Niet komt er alleen aan bod hoe je ogen goed tekenend maar ook hoe je ze realistisch kleurt waardoor ze echt tot leven komen.


Naast het tekenen word er dus ook aandacht besteed aan hoe je realistisch kunt kleuren.


Huidskleur is vaak in een kleurplaat moeilijk te verwerken. Meestal zit erin je doos kleurpotloden wel iets wat enigzins in de buurt van huidskleur komt maar is het vaak toch net niet. De kleur is vaak te roze of te donker. Hier laat Julia zien hoe ze door gebruik te maken van verschillende lagen kleurpotlood (best wel verrassende kleuren) een realistische huidskleur kunt maken zowel een blanke als donkere dame.

Dit moest ik toch echt even uitproberen in hoe toepasselijk een boekje van de dikke dames. Het resultaat is vele malen beter dan wanneer je het kleurpotlood wat er het meest op lijkt gebruikt.

Al met al is dit boek zeker een aanrader voor als je je tekentalent wilt vergroten maar ook als je mooier wilt leren kleuren is dit boek een echte aanrader.

Voor 14,99 is creatieve kleurtechnieken te koop bij onder andere bol.com

creatieve tekentechnieken workshop

Geen opmerkingen:

Een reactie posten